Jak se z toho nezbláznit

Většinou máme úbytek sil spojený s vyšším věkem, ale nedostatek sil a energie můžeme cítit v jakémkoliv věku. Důvodem únavy může být  fakt, že toho máme na práci tolik, že už se cítíme vyčerpáni, unaveni a utahaní. Prostě už nemůžeme dále, ale musíme. A nevíme, co s tím. Může to být životní vyčerpání, chronická psychická únava nebo jen pocit, se kterým ale nedokážeme nic udělat. 

Dokud máme pocit, že všechno nějak zvládáme, jsme v klidu a pohodě. Ale ve chvíli, kdy začneme mít pocit, že je toho na nás hodně, že nám to přerůstá přes hlavu, že to už nezvládáme, klid a pohoda mizí. Začínáme být naštvaní, nerudní, otráveni a sami cítíme, že se nechováme tak, jak bychom chtěli. Ale, nemůžeme si pomoci. Buď nám chybí sebevědomí, abychom řekli ostatním členům rodiny, že chceme pomoci. Aby jsme jim s klidem a trpělivostí dokázali vysvětlit, že takhle to dále nejde, že je pro nás důležité cítit jejich podporu. Musíme mít odvahu jim říci, jak chceme, aby to do budoucna bylo bez toho, že bychom jim to museli neustále připomínat. Musíme jim umět říci, že potřebujeme mít pocit, že jim na nás záleží. Že potřebujeme mít pocit, že nejsme na všechno sami. Ale k tomu potřebujeme mít buď odvahu, sebevědomí, pocit, že je správné to od nich chtít. Nebo se potřebujeme zbavit hrdosti, že se nikoho nebudeme doprošovat. Musíme se zbavit emocí, které nás ovládají, když ostatní členové rodiny nedělají to, co od nich očekáváme nebo potřebujeme. Místo toho potřebujeme získat trpělivost, abychom vydrželi, dokud nedosáhneme svého cíle. 

Vyčerpání můžeme cítit také proto, že věci v životě nejsou tak, jak chceme. Že se nám nedaří určité věci v životě změnit, i když máme pocit, že proto děláme maximum. A čím déle se v takové situaci nacházíme, tím silnější máme pocit, že už dále nemůžeme. Už jsme ze snahy, která nikam nevede, prostě unavení. V první řadě si potřebujeme uvědomit, co nás nejvíce štve. Čeho chceme dosáhnout, jako prvního. Tím si uvědomíme svůj cíl. Tím získáme pevnou vůli, sílu a odhodlání pro dosažení svého cíle. Potom si potřebujeme uvědomit, co musíme pro dosažení cíle udělat. Abychom konečně byli úspěšní. Protože dosažení toho, co chceme, změna, nám přinese klid, hodí nás do pohody a najednou máme více sil a energie. Čím více se nám podaří dosáhnout toho, co chceme, tím více energie a sil získáme.

Spousta lidí neumí vypnout od práce. Je neustále v napětí a ve stresu. Nedokážou vypnout hlavu a stále něco řeší. A to je unavuje. To se projevuje i na kvalitě spánku. Takoví lidé neumějí odpočívat a relaxovat. Buď na to nemají čas nebo to prostě a jednoduše neumí. Je potřeba se to naučit. Motivací pro vás může být to, že pokud to začnete řešit včas, vyhnete se syndromu vyhoření, psychickým nebo zdravotním potížím. 

V životě jsme si mohli vytvořit určitý stereotyp a protože se tak chováme už několik let, vůbec nám nedojde, že je na tom něco špatně. Že je to důvod, proč nám chybí energie. Pomůže nám vytvořit si vztah k pohybu, relaxaci, ale spíše té aktivní. Pomůže nám určitým způsobem změnit svůj život. Ve volném čase dělat něco, co nás baví, co nám přináší radost. Tělo začne vytvářet endorfiny, které nás budou zbavovat únavy.    

Stačí si uvědomit, že existují lidé, kteří i ve vyšším věku mají energie na rozdávání. Takže s věkem nedostatek energie nesouvisí. Ale s tím, jaký máme postoj k životu, sobě a tělu. Jakým způsobem myslíme. Budete se divit, kolik energii v sobě ještě můžete najít, když určitým způsobem změníte své myšlení. A nejen krátkodobě, ale dlouhodobě.

Únava je jedním z nejrozšířenějších problémů moderního světa. A pěkně nám komplikuje život. Pokud s ní nezačneme něco dělat v čas, bude nám postupně komplikovat práci a osobní život. Nejhorší je, že to začneme považovat za něco přirozeného a normálního. Že to k našemu životu patří. Nepatří. 

Za běžná sezení si účtuji částku ve výši1 000,-Kč. 

© 2019 Oldřich Peterek